• Jaarverslag website 2020

31 dec 2020
  • In het nabije verleden werd er een ‘website jaarververslag’ gemaakt, maar die formule was een beetje uitgewerkt (en kostte nogal wat tijd). In dit bijzondere jaar 2020, een uitzondering. Hoe houdt SDVB zich staande in deze tijden, of iets scherper geformuleerd: houdt SDVB zich staande? Het antwoord volgt aan het einde van dit verslag.

(als je op een link klikt, klik dan linksboven op 'pijltje terug' om weer naar het verslag te gaan)

2020 begint (nu on)werkelijk bruisend, het eerste bericht op 1 januari toont het zetten van de handtekening van de nieuwe hoofdtrainer Bart Schreuder. En er is een nieuwjaarsbijeenkomst als afsluiting van een dag met diverse clinics verzorgd door Run2Day, Sport Society en Skills2Goals. De Business Club heeft de meest druk bezochte nieuwjaarsbijeenkomst ooit. Ik snap wel waarom, alleen daarom zou je al sponsor worden van SDVB! Ook SDVB 5 houdt haar jaarlijkse aftrap, SDVB 6 gaat uit zijn bol en SDVB 9 gaat het gladde ijs op. De A-selectie zoekt inspiratie in Duitsland. Good (old) Rob Knul, expert kippenvanger, keert terug. Er wordt een darts competitie aangekondigd, er is een scheidsrechteravond met KNVB (en SDVB) coryfeeën Jelle Besselsen en Remon Tulen. SDVB gaat een ander sponsorpad bewandelen: met vier hoofdsponsors (BAS, Rabobank, Jigler en Stoneridge-Orlaco) is een link gemaakt met een bijzonder goed doel: de Rozelaar. Dat is meteen een succes (ofwel scoren voor open doel). Club van 100 (ook lid worden?) sponsort een 3-daags zaalvoetbaltoernooi voor de jeugd in de Burgthof. In samenwerking met de COOP supermarkten in Barneveld wordt de voetbalplaatjesactie gestart. Twan Adams heeft al snel zijn album vol, maar het duurde even voor hij zijn prijs kreeg, sorry Twan, er kwam ‘iets’ (later meer) tussen! In de eerste maand van 2020 tekenen diverse hoofsponsors een contract met SDVB en By-Boo, 3 jaar lang hoofdsponsor geweest (!), wordt een gouden haan. Tja logisch, met By-Boo heb je een perfect (gouden) interieur. Dat was januari 2020, wat een aftrap. Het enige smetje: niet zo netjes.

Februari 2020. MO13-1 gaat 'viral' en Peter Kap (who else) doet een oproep om sportkleding een tweede leven te geven. Je kunt je opgeven voor de (derde) Pubquiz, maar deze wordt later afgelast (guess the reason why). Voordat we bekend waren met code geel, oranje en rood was er al: code blauw (niet van de rook, de drank of de politie)! Sjoerd geeft zijn functie als jeugdvoorzitter op einde 2020 maar zal echt nog wel zijn stempel op SDVB blijven drukken (zijn vrienden en teamgenoten geloven hem niet en zij hebben gelijk). Voor nu: Sjoerd, bedankt! Springen we meteen door naar eind 2020: de opvolger van Sjoerd is niemand minder dan Bernard Schermers, gepokt en gemazeld (lelijke uitdrukking in deze tijden) in politiek Barneveld. Ook het FIFA-toernooi is wederom een succes.

Maart 2020. De ‘hel’ breekt los, Nederland gaat in een ‘intelligente lockdown’ vanwege het corona virus. SDVB houdt zich uiteraard aan de richtlijnen. En SDVB reageert snel: een kaarten actie voor verzorgingstehuizen, de A-selectie die heel SDVB een riem onder het hart steekt (een hart onder de riem mag taal-technisch ook) en een oproep om vooral bestedingen te doen bij de SDVB sponsoren (dat geldt nog steeds en alle sponsors vind je hier). Inmiddels is het sportpark helaas gesloten terrein. Toch een licht(mast)puntje in deze maand: Melvin Taribuka (SDVB huisfotograaf en één van de webmasters).

April/mei/juni 2020. Het COVID-virus maakt veel mensen ziek, maar legt ook de sport, en dus het voetbal, plat. De trainingen van de jeugd mogen wel doorgaan, met allerlei regeltjes en heel veel inzet van bestuur en jeugdcommissie om het maar ‘even’ te regelen. Het leidt wel tot unieke situaties: contracten worden getekend op de motorkap op de parkeerplaats! Het seizoen 2019/2020 zit er op zonder dat de competities zijn uitgespeeld. Ondanks alles sluit de B-selectie weer ludiek het seizoen af, keurig op anderhalve meter (tenminste op de foto). SNO (sportieve naschoolse opvang) trekt aan de bel. Er is een ‘biertransfer’. Samenvattingen van de beelden en verslagen van het vlaggenschip worden samen gebracht. En ook huisreporter Tijmen van Ginkel sluit seizoen 19/20 af.

Juli 2020. De corona restricties worden versoepeld, SDVB speelt daar zeer verantwoordelijk op in. Het is vakantie en SDVB-ers vliegen uit (het mág!) en vinden elkaar dan toch weer, ze gaan (uiteraard) voetballen en (uiteraard) winnen ze, een mooie mix van V/M en van jong/oud! Vakantie... Bertus Geresteijn, die-hard vrijwilliger van SDVB, kan niet naar zijn vakantie camping in verband met lichamelijke beperkingen. Tja, dat lossen een aantal SDVB-ers dan wel even op, kippenvel (hoe Barnevelds) en... sterk door vriendschap (die vlag van Ajakkes had nou weer niet gehoeven)!

Augustus 2020. Gelukkig, het seizoen kan voorzichtig opgestart worden. Vrouwen 1 wint met dubbele cijfers, SDVB 8 boekt een bekeroverwinning, SDVB 2 ook (met foto’s) en SDVB 1 gaat door in de beker. Tijmen produceert een vooruitblik op het nieuwe seizoen, spannend! De actie Gezond in de kantine, broodje Barneveld, wordt gelanceerd! Maar wat voor broodje krijgen we voorgeschoteld, wit of volkoren?

September/oktober 2020. Het voetbal start dan toch weer, de meiden van MO15-2 zijn laaiend enthousiast, ze zijn ‘on fire’? Sowieso is dit een superteam met super leiders, zij begrijpen het spel, één van de mooiste verslagen van 2020! Er wordt geanticipeerd op supportersbezoek bij wedstrijden van SDVB 1 met QR-codes, ingewikkeld hoor... Simpeler is dat we oer-Hollandse snert kunnen kopen in de kantine, en die is echt heel erg lekker. De Kidsclub laat alweer van zich horen, maar heeft ook een tegenvaller te melden: safety first. Ook de jaarlijkse oliebollenactie wordt gecancelled. Haantje pik met Pasen dan maar? Als dat zou kunnen... Rob Kap, wie kent hem niet. Hij wordt 40 jaar maar mag geen bezoek ontvangen vanwege corona. Na een oproep op de site wordt Rob bedolven onder felicitaties en Echte Bakker van de Veer stuurt hem een unieke taart, dat is nog eens: super sterk door vriendschap! (en hun oliebollen zijn ook super). Een nieuwe vertrouwenspersoon treedt aan. Julian Bijker scoort AA Drink voor de hele club! Jasper Rijken loopt stage bij SDVB voor zijn studie pedagogiek, een echte win-win situatie. De penningmeester staat onder de lichtmast en bij de online ‘financiële ALV webinar’ eind november laat zij zien (meer dan) haar mannetje te staan!

November/december 2020. De meiden van MO13-2 doen aan engelen gym, het sporten gaat gelukkig wel door. SDVB 2 gaat zelfs kickboksen (want 18+ mag niet trainen op sportpark Norschoten). De Rabobank actie levert SDVB een mooi bedrag op voor de gezonde kantine, alle stemmers: bedankt! (maar is dat broodje nu wit of volkoren?). De nieuwe website draait een jaar en het mediateam is benieuwd wat jullie er van vinden, vul de enquête even in! De algemene ledenvergadering is digitaal via een ‘webinar’. Op het scherm (mobiel, tablet of laptop) volgen een kleine 60 aanwezige leden deze perfect georganiseerde en nog perfecter uitgevoerde ALV. Was je er niet bij, dan heb je wat gemist! Dan nog een domper, het kersttoernooi wordt afgelast vanwege... (guess why). Maar de Kidsclub is niet voor één gat te vangen en organiseert de bingo op 23 januari 2021 daarom ‘gewoon’ online! En last but not least, sportieve prestaties kun je nu melden op Strava, we gaan helemaal digitaal bij SDVB lijkt het wel. Maar hopelijk kunnen we ergens volgend jaar elkaar toch ook weer binnen anderhalve meter in de ogen kijken, zonder beslagen bril door dat vermaledijde mondkapje.

Om terug te komen op de introductie. Hoe houdt SDVB zich staande in deze tijden, of iets scherper geformuleerd: houdt SDVB zich staande? Er is helaas te weinig gevoetbald, competities werden niet afgemaakt. Nieuwe competities werden opgestart maar vervolgens ook weer on-hold gezet. De club heeft zich tot het uiterste ingespannen om de jeugd te laten trainen en op zaterdag partijtjes te laten spelen. Dat is bijzonder goed gelukt. SDVB heeft ook haar sociale (vriendschaps) gezicht ruimschoots laten zien. In het verlengde hiervan iets wat niet op de website heeft gestaan, maar waarover iedereen wel 2 e-mails heeft gehad via Sportlink, is de actie Hart op Weg. Na elke mailing was er een piek te zien in de donaties! Prachtig, en het helpt. Deze kinderen (wel blauw-wit, maar Joas is een speler van DTS Ede) kunnen meedoen in deze maatschappij met optimale controle en begeleiding. Dan maakt het niet uit waar ze wonen of voor welke club ze spelen, toch?

Conclusie. SDVB heeft zich staande gehouden door de inspanning van bestuur, leden, vrijwilligers en ook sponsoren. Dat is op het einde van het bizarre jaar 2020 een prachtige constatering. Het virus richt veel schade aan, maar krijgt SDVB er niet onder! Ook niet in 2021.

Een blijf gezond en blijf gelukkig 2021 gewenst van de oud(e)-webmaster.

PS. Er zit een slagzin verwerkt in dit verslag! De oplossing kun je hier insturen, onder de juiste inzenders wordt een prijs(je) verloot. Inzenden kan tot en met 7 januari (als je het verslag dan nog niet hebt gelezen dan bezoek je de website niet vaak genoeg).

rfwbs-slide